Sunday, February 6, 2011

Akhir Dari Kesedihan..


 Kita kembali lagi ke pintunya Al-Imam Ibnu Jauzi al-Baghdadi untuk mendengar ceritanya..

"Aku pernah menghadapi suatu persoalan yang membuat aku selalu dirundung kesedihan. Aku telah berusaha sekuat tenaga untuk dapat keluar dari rasa duka itu dengan segala macam cara. Akan tetapi, aku selalu gagal dan terbentur jalan buntu. Tiba-tiba terlintas ayat ini di benakku : "Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, Dia pasti memberikan jalan keluar " (at-Thalaq : 2)

Tahulah aku bahawa taqwa adalah jalan keluar yang terbaik dari segala kegelisahan dan kegoncangan jiwa. Akhirnya setiap kali aku bersedih, aku mencari jalan keluar lewat jalur ini. Sangatlah tidak wajar jika manusia tidak bertawakkal, tidak mencari sebab segala sesuatu, tidak berfikir untuk taat kepada Allah dan mengikuti semua yang diperintahkan-Nya. Semua itu merupakan kunci-kunci pembuka bagi semua hal yang tertutup.

Yang lebih ajaib lagi ialah bahawa Allah - Pemberi rezeki sering memberikan rezeki itu tanpa disangka-sangka oleh seseorang. "Dia memberikan rezeki dengan cara yang sama sekali tidak terduga "(at-Thalaq : 3). Wajib bagi orang yang bertaqwa untuk tahu bahawa Allah akan senantiasa mencukupinya. Oleh kerana itu, janganlah hatinya tergantung pada apa yang telah ia usahakan. Hendaknya ia menambatkan hatinya pada Allah setelah berusaha, sebagaimana firman Allah SWT dalam lanjutan ayat tadi : "Barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya"(at-Thalaq : 3)"

[ruj : Shaid al-Khatir li Ibnu Jauzi al-Baghdadi]

No comments: